تفاوت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال عبارت از بررسی نمودار قیمت یک دارایی است. در این تحلیل، تحلیل‌گران به بررسی گذشته قیمت نمودار دارایی و حجم معاملات می‌پردازند و سپس رفتار آینده بازار را پیش‌بینی می‌کند و سرانجام در لحظه تصمیم‌گیری می‌کنند. تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهایی است که به صورت گسترده در بازارهای مالی سنتی استفاده می‌شود. همچنین یکی از مولفه‌های جدایی ناپذیر بازار ارز دیجیتال است. تحلیل تکنیکال به میزان زیادی برروی روند گذشته قیمت دارایی متمرکز است و بسیاری از معامله‌گران از این ابزار برای تشخیص روند بازار و شناسایی فرصت‌های مناسب معاملاتی استفاده می‌کنند. در واقع در این تحلیل، تحلیل‌گران به جستجو و کشف مجموعه‌ای از الگوها، اشکال هندسی، فرمول‌ها و روابط ریاضی می‌پردازند و بر مبنای آنها رفتارهای مشخص و پیش‌بینی پذیری را از قیمت انتظار دارند.

در تحلیل تکنیکال دو اصل نهفته است اصل اول می‌گوید همه چیز در قیمت نهفته است یعنی تمامی اطلاعات مورد نیاز در نمودار قیمت وجود دارد. اصل دوم، اصل استقرای ریاضی است یعنی هر رخدادی که قبلا بارها و بارها اتفاق افتاده و عینا تکرار شده است احتمال اینکه از این به بعد نیز کماکان رخ بدهد وجود خواهد داشت. اما تمامی قوانین تحلیل تکنیکال همگی از نوع قوانین آمار و احتمال هستند و هیچ قانون ۰ تا ۱۰۰ درصد در بازار وجود ندارد.

ترسیم نمودارهای قیمت در طول یک قرن اخیر همواره نشانگر این نکته مهم بوده که قیمت‌ها بر اساس روندهای مشخص موج‌های را بوجود می‌آورند که برگرفته از عوامل مختلفی است که بررسی علل تغییر قیمت موضوع بحث تحلیل فاندامنتال است اما این روندها به هر دلیلی که شکل گرفته باشند تکرارشونده هستند و با شناخت آنها می‌توان اهداف قیمتی و گاها نوسان‌های آنها را تا رسیدن به اهداف پیش‌بینی کرد.

در بازار ارزهای دیجیتال قیمت این ارزها توسط تحلیل‌گران از سال پیدایش آنها یعنی سال ۲۰۰۹ تا کنون بررسی می‌شود و تلاش می‌کنند قیمت‌های احتمالی آینده‌ی آنها را تعیین کنند. این کار به وسیله‌ی مقایسه‌ی روند مورد انتظار جاری با حرکت قیمت تاریخی قابل قیاس انجام می‌گیرد تا نتیجه‌ی معقولی پیش‌بینی شود. برخی این فرآیند را این طور تعریف می‌کنند که تاریخ خودش را تکرار می‌کند برخی دیگر هم این فرآیند را با این جمله توصیف می‌کنند که باید از گذشته پند بگیریم. تحلیل تکنیکال رفتار قیمت یک ارز با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا، روند تغییرات قیمت گذشته و حجم معاملات آن ارز بررسی می‌شود و گرایش احتمالی قیمت آن ارز در آینده پیش‌بینی می‌شود. قیمت یک تابع از عرضه و تقاضا است و چنانچه تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت ارز افزایش و در صورتی که میزان عرضه بیش از تقاضا شود قیمت ارز کاهش پیدا می‌کند. تحلیل‌گران تکنیکال تنها با دو چیز سر و کار دارند، قیمت فعلی چقدر است؟ و سابقه تغییرات قیمت چطور بوده ؟

تحلیل فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال روشی است که توسط سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در راستای تعیین ارزش ذاتی دارایی‌ها یا شرکت‌ها استفاده می‌شود. تحلیل فاندامنتال در بازار بورس یعنی قدرت یا ارزشی که یک کمپانی دارد. برای ارزهای دیجیتال زمانی که یک ارز ایده‌ و تکنولوژی منحصر به فردی داشته باشد، می‌توانید از آینده‌اش مطمئن باشید و در بلند مدت دارای سود بسیار خوبی است. برای مثال بیت کوین از زمان پیدایش یعنی سال ۲۰۰۹ دارای یک روند گاوی بوده است. برای این موضوع باید وایت پیپر ارزها را مطالعه کنید و سعی کنید دانش خود را در رابطه با ارزهای دیجیتال بالا ببرید. هدف تحلیل فاندامنتال برقرار ساختن رابطه علت و معلول بین حرکات قیمت و اخبار اقتصادی است در حالیکه در تحلیل تکنیکال، قیمت است که حرف اول و آخر را می‌زند.

نتیجه‌گیری

برای بسیاری از افراد ترکیب دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به عنوان گزینه‌ای عقلانی‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی ‌که تحلیل فاندامنتال معمولاً در سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده می‌شود، تحلیل تکنیکال می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد شرایط بازار در کوتاه مدت ارائه دهد که می‌تواند برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران مفید باشد. تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال می‌تواند به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مورد اینکه کدام دارایی‌ها و شرکت‌ها سودآور هستند، درک خوبی بدهد. در هر دو بازار سهام و ارزهای دیجیتال ترکیب تحلیل فاندامنتال و تکنیکال موردعلاقه افراد بسیاری است. بااین‌حال با توجه به نوظهور بودن بازارهای ارزهای دیجیتال باید درک کنید که ممکن است تحلیل فاندامنتال چندان مؤثر نباشد.

محسن فرشید
محسن فرشید وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *